Постинг
11.10.2007 21:59 -
Тетралектични предпоставки за раждането и развитието на философията 2 /продължение 18/
Хегел“…за познаване на истинното в предметите и процесите, а също в чувствата, съзерцаниета, в мненията, в представите и т.н. се изисква размишление. Но размишлението винаги превръща чувствата, представите и т.н. в мисли.
За да се стигне до опознване на истината за предметите, процесите и т. н., еволюцията на матеирията е стигнала до разумното същество човек, чрез което материята започва да осъзнава, да опознава себе си и разумно да се преобразува. Всичко това е възможно чрез размишленията, които включват чувствата, съзерцанията, мненията, представите и др., но същевременно се търси и се определя истинното и в тях, като ги превръща в мисли. Мисленето като размишления, за да е истинско и да определя обективната истина, трябва да бъде логично.
В единият случай е математическото аналитично мислене чрез символите, а в другия случай е синтетичното, обобщаващо филосовско мислене с логика на думите. Използвайки логиката чрез размишлението се определя субективната истина, която като се докаже се превръща в обективно познание за материалната действителност.
Животинската чувственост, определена от симетричната функционалност на двете мозъчни полукълба, не достига до богатството на човешкото размишление съпроводено с раждането на мисли, което отделя разумния човек от животните. Това е така, защото чрез чувствеността на образното мислене, животното си създава вярна представа за заобикалящата го среда, което му позволява и изисква веднага практически действия, стоящи в основата на борбата за оцеляване. Така че животинската чувственост е най-рационална спряма практическите действия, защото веднага се превръща в практически действия, които гарантират оцеляването.
При човекът, колко по е интелигентен, толкова повече обвързва всички останали категории с мисленето, след което следват практическите приложения.
Първото практическо приложение е свързано с доказателството за истина на достигнатите мисли като теоретическо познание, което превръща това познание в познание за обективно съществуващи и действащи природни закони. Следващата практическа дейност, която позволява на разумния човек да преобразява кардинално природната среда, възползвайки се от откритите и доказани от него природни закони, с което започва истинското практическо, технологично развитие. С тази си висша практическа дейност, човечовекът променяйки средата стига до промяна на своето битие, което в определен момент на неговото развитие ще стигне до кардинални еволюционни промени на самия човек, което ще бъдат скок в неговата еволюция, равен на прехода от живитно към разумен човек.
Доказателството води до развитие на познанието, а познанието води до развитие на човешкото битие, което е основание за общественото развитие. Така че главна предпоставка за правилността на нашето мислене е доказателството. Всички останали частични видове мислене са свързани с чувственото, образно мислене, което ни дава възможност за практически действия в ежедневния ни живот с най-малко логика но съдържайки оперативна програма за бързи действия. Но тъй като не са добре осмислена тези действия са съвпътсвани с много грешки. За да се достигне определена истина най-подходящо е логичното мислене подплатено с доказателства.
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 87745