Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.10.2007 01:45 - Тетралектични предпоставки за раждането и развитието на философията 2 /продължение 21/
Автор: begetron426 Категория: Технологии   
Прочетен: 995 Коментари: 0 Гласове:
1



Хегел: “Най-близкото съзнание за това съдържание (за действителността – б. м.) ние наричаме “опит”….Тъй като философията само по форма се отличава от другите видове осъзнаване на това съдържание, то е необходимо тя да се съгласува с действителността и опита.” Най-първично и с това най-близо до съзнанието за съдържанието на действителността е нейното отражение, което предполага опита, до който има още много дълъг път, за да превърне действителноста в обективна истина. Толкова дълъг е бил този път, че е стигнало времето неразумното животно до се превърне в разумен човек. Разумният човек, за да осъзнае обективната действителност е минал през редица предпоставки, които в края на крайщата го довели до опознаване на нейното реално съществуване чрез опита, чрез който той я осъзнава като определена обективна действителност. Така разума поставил началото на познавателния процес, след което започнал да използва това познание за директно преобразуване, но на вече осъзнатата действителност чрез опита за задоволяване на битовите си нужди. Това е една от главните предпоставки за развитие на човешкото общество, от което развитие изоставало съзнанието, но се родила, частната собственост, семейството и държавата, за да се стигне до днешното научно-техническо развитие. Цялота тази прогресивна еволюция на обществото дължим на откриване, опознаване и изучаване законите на обективната материална действителност, чрез които сме осъществили технологично практическо развитие. Еволюирало е обществото, но развитието на индивидуалния човек е изостанало. Особено е изостанала здравата връзка между чувственост и мъсъл, което не позволи на съвременият човек да управлява чувствата и мисълта си чрез взаимно проникване. Повечето от трагедиите на човечеството се определят от липсата именно на такава взаимна връзка между чувство и мисъл. Придобиването на такава взаимовръзка между чувсвото и мисълта от всеки човек стои в основата за повишавне на човешкото съзнание и хуманизирането на човека. Само върху основата на битието за физическо оцеляване, което е обвързано най-много с практическите придобивки, няма да се стигне до високо хуманно човешко съзнание с взаимно положително влияние между чувство и мисъл. Показателно е, че и днес има много хора с много добро битие, но с ниско съзнание, безчувствени и със слаба мисъл. Добър модел в подкрепа на казаното е фантастичния роман на братя Стругацки „Второто нашествие на марсианците”. Марсианците завладяват Земята именно като създават на човечеството доброто битие, а не го унищожават физически, което всъщност спира развитието му. Ето тук можем добре да обмислим, защо все пак доброто води до лошо, а лошото може да роди добро.Това удвояване на противоположностите е закономерен процес, който не можем да избегнем, но можем да се възползваме от него. Така че, за да постигнем високо хуманно човешко съзнание върху основата на здравата и управляема връзка между чувствата и мислите, не можем да разчитаме както само на доброто битие, така и само на доброто преживяване. Трябва да вървим към тях, но само като преминем и преодолеем отрицателното физическо битие, както като преживяваме и отрицателните чувствени емоции, за да получат развитие и физическото и духовното битие като формират хуманния високо съзнателен човек. Философията също може да се включи в хуманизирането на човешконто съзнание чрез съгласуването си с действителността и опита, което е прозел Хегел, защото изглежда това и липсва. Но как да се осъществи това съгласуване не е каза, а е направил остър завой към обективния идеализъм. Съгласуването на философията с действителността и опита на днешния етап, може да се осъществу върху основата на постиженията на естествознанието, защото другите видове осъзнаване на действителността и опита се определят от него. Така осъзнаването на действителността и опита ще стане пълно чрез частното научно-техническо познание и общото и всеобщо философско познание. Осъзнати по този начин обективната материална действителност чрез знанието и опита ще позволи на разумния човек да разшири познанието си и опита си върху цялата Вселена и да стане вселенски разумен човек. Главният извод, че постигането на високо и хуманно човешко съзнание е комплексен процес.



Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: begetron426
Категория: Технологии
Прочетен: 2898200
Постинги: 370
Коментари: 4166
Гласове: 87745
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031