Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.12.2007 00:58 - За художествено-образното и логичното мислене в изкуството, литературата, науката и философията 4
Автор: begetron426 Категория: Технологии   
Прочетен: 1725 Коментари: 2 Гласове:
1

Последна промяна: 15.02.2008 01:09


                                                                           Изкуство и мислене

Художествено-образното мислене като основа на човешкото мислене е необходима предпоставка за творческите процеси в изкуството и литературата. При художниците е най-необходимо и най изразено такова мислене, чрез което те създават творбите си. Т
e не пресъздава своите картини като точни обективни копия, отражения на обективната действителност, както е при фотографирането и копирането. Художникът ги създава като най-често като директно контактува със средата, която пресъздава. За този контак с обекта на своето творческо дръзновение той по необходимост се опира на първичното образно мислене и чувствено възприятие, без да има нужда от логичното мислене. Идеята за картината при него възниква като цялостен образ и като отражение на обективната действителност и като мислене. Само че при създаване на творбата /процеса на действие/ ходожника пристъпва към детайлното разбиване на процеса и като техника на съчетание на цветовете и като техника на изпълнение. В края на крайщата се получава цялостната творба, в която художника образно е пресъздал своите чуства и в която логиката липсва, а присъства повече въображението. Затова много трудно се открива неговия замисъл, защото този замисъл не подлежи на строго доказателство. И до днес се предлагат различните варианти за значението на загадъчната усмивка на „Джакондата” на Леонардо да Винчи. И може би нито един вариант не съдържа замисъла на гениалния художник. А какво можем да кажем за модернистите?! При животните този процес е опростен, поради симетричната функционалност на двете мозъчни полукълба, и е обратен на творческия процес при човека, защото животното е отработило детаилите необходими за действие в процеса на еволюцията като безусловни рефлекси /инстинкти/, а самото образно, чувствено мислене при него се изразява като сигнал за мигновено действие. Докато при човека цялостта на обективния образ като отражение на материалната реалност е идеен материал за чувствено мислене и чрез практически действия той превръща замисъла в творба. Понеже нашия свят е относителен, рязка граница между художествено-образното, чувствено мислене и логичното мислене няма, но главно и водещо при създаване на художествените творби е художественото-образно чувствено мислене, а не логичното. Друго съществено, което съдържа художествено-образното, чувствено мислене, е че то като цялостен процес съдържа и своята противоположна детайлизация на мисленето. Същото раздвояване на противоположности имаме и при логичното мислене, което е аналитично и синтетично. Това е така, защото в света всичко е противоположности, които се раздвояват, за да се удвоят тетралектично.



Гласувай:
1



1. petzoff - Основата на човешкото мислене в...
26.02.2014 14:50
Основата на човешкото мислене въобще е идейно-образна,а не словесно-логическа. Никой не мисли словесно-логически. Понятията на нашето мислене са битуващи идеи-образи за явленията, а не логически правилни съждения според критериите на Аристотел. Всички словесно-логически дефиниции се опират върху първоосновата на идено-образни модели в мисленето.
цитирай
2. begetron426 - Прав си!...
26.02.2014 20:29
Прав си! Художествено-образно мислене е основата, която е създала символите, понятията, термините и категориите като думи, чрез които лявото полукълбо започва да мисли логично. Поздрав!!!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: begetron426
Категория: Технологии
Прочетен: 2892859
Постинги: 370
Коментари: 4166
Гласове: 87741
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031