Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.01.2008 18:08 - Тетралектични предпоставки за раждането и развитието на философията 2 /продължение 31/
Автор: begetron426 Категория: Технологии   
Прочетен: 1098 Коментари: 0 Гласове:
2



Хегел: “Случва се и така, че философско учение, чийто принцип е веобщото, се поставя наравно с такова философско учение, чийто принцип е особеното или с такива учения, които твърдят, че философията не съществува.” Поставянето наравно със свеобхватните философски учения на такива философски учения, които принципно се занимават с особеното, конкретното е отклонение от философията, което ги отдалечава от всеобщността на истинската философия. Още по-отрицателна роля придобиват такива учения, които твърдят, че философията не съществува или е ненужна, защото като отхвърлят философията, те същевременно искат да бъдат нейни заместители като се опитват да философстват. Философски учения, които се занимават само с особеното, конкретното се отдалечават от синтетичната философска същност като я заменят с аналитична такава, което e приоритет на естествознанието. Така те всъщност никога няма да стигнат до разрешаване на основните философски проблеми, а най-много да стигнат до извода, че философията е изиграла своята роля и вече е ненужна. Такива са много от съвременните западни философски учения подържани от много западни философи. Такъв философски мироглед е пренесен от тесноспециализираното западно научно познание необходимо за развиване на НТП. Този подход е полезен за технологичното научно-техническо развитие на нашата цивилизация, но пагубен за философията. Философските учения, които пренебрегват философията или се стремят напълно да я отхвърлят го правят най-често с определена цел. Такива са мистичните и религиозни учения, които се страхуват от развитието на философията, защото нейното развитие ще стигне до разрешаване на основните философски проблеми, което ще застраши мистичния и религиозен догматизъм. Затова те предпочитат да няма философия или да я приспособят към своята догматика, както се опитват да направят това и с естествознанието. Капиталистическият свят пък по чисто икономически причини се бои от развитието на философията, но от друга страна вижда необходимостта от развитие на НТП, без който светът на капитала не е възможен. Особено опасни се оказаха философските учения за началния примитивен капитализъм, защото тези учения призоваваха към бунт и революция онеправданите народни маси. Тава е марксизма, който като разработи теорията на капитализма установи, че печалбата идва главно от нереалното заплащане на вложения труд от работниците. Затова по това време избухнаха много социални революции, които доведоха да раждането на един нов социален свят, който не можа да оправдае напълно своята същност. Борбата между двата свята: капитализъм и социализъм завърши с победа на капитализма, който не отстъпваше своята пазарна позиция, като я осъвремени по социалистически, в което се състоеше същността на неговата победа. Докато социализмът загуби позицията си поради своята икономическа нерентабилност, която не можеше да постигне предначертаната социална доктрина без свободното демократично развитие чрез пазарна икономика. Така капитализмът социализирайки се вече е на път да обедини демокрацията със социализма, чрез НТР, но все още си е запазил уплахата от истинското развиване на материалистичната философия, въпреки че главния негов възход се дължи на двете материалистически форми: естествознанието определящо първичността на материята и вторичността на съзнанието и грубия материализъм – парите произвеждащи вещи и даващи възможност за достъп до тях. Страхът на капитализма не е безпочвен, защото той развивайки НТП ще създаде необходимият естественонаучен фактологически материал чрез който философията ще постигне синтетичните си истини и ще получи своето научно определение. Решавайки своите проблеми, тя ще предположи решаването и на проблемите на обществото и по-нататъшния път на развитие на света. Тук може да отворим скоба като припомним казаното от класиците на материалистическата диалектика, че всяка система ражда своя гробокопач. Ето капитализмът развивайки се неизбежно ще развива НТП, който ще даде храна на философията да направи своя грандиозен синтез и разкрие Всеобщия закон на съществуването и развитието на материята, което ще определи прехода към новото обществено развитие, което ще бъде пътя към високото човешко съзнание. Откриването и разбирането на този закон ще направи прехода не с кървава революция, а чрез безкръвна еволюция. Не разкриването му и неразбирането му ще бъде гибелно за цивилизацията ни поради невъзможност да разреши натрупаните противоречия от всякакъв характер.



Гласувай:
2



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: begetron426
Категория: Технологии
Прочетен: 2899238
Постинги: 370
Коментари: 4166
Гласове: 87745
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031