Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.01.2008 21:26 - Тетралектични предпоставки за раждането и развитието на философията 2 /продължение 39/
Автор: begetron426 Категория: Технологии   
Прочетен: 1185 Коментари: 0 Гласове:
1



                                                                    Битие и съзнание   К.Маркс: „Съзнанието никога не може да бъде нещо друго освен осъзнато битие, а битието на хората е реалният процес на техния живот.”...”Не съзнанието на хората определя тяхното битие, а, напротив, тяхното обществено битие определя съзнанието им”. За да се стигне до съзнание, което да осъзнае собственото си битие, то неразумното битие трябва да роди разума, чрез който да опознае себе си. Пълното осъзнаване на битието, съзнанието постига, само когато причисли и себе си към битието, от което е произлязло, в което живее и в което се развива. Така битието получава съзнание, а съзнанието става битие. Това всъщност е удвояване/ и на двете /тетралектика/, което определя реалния живот на човека като негово битие, но реалния живот на човека е неразделна същност на обществото. Така обществото на човека се превръща в негово битие, което ставарешаващо за определяне на неговото съзнание. Връзката общество, човешко съзнание придобива смисъл само при взаимоотношението им, което е необходимо за тяхното развитие. За да се развие съзнанието на човека е необходимо не само обществено битие, а развито обществено битие, което да стане основа за повишаване на съзнанието. Затова примитивното робовладелско общество е породило и най-ниското съзнание, робското съзнание, което все пак е развивало обществото, за да стане основа за излизането на съзнанието от робската му люлка. Най-ниското обществено битие не само е родило и най-ниско съзнание, но то го е обрекло на не развитие заради собственото си развитие. Така човешкото съзнание винаги е вървяло след общественото развитие, което показва, че общественото битие е предпоставка, която определя съзнанието. Но това битие може да бъде построено само от ниско съзнание, което има необходимост от развитие. Това е причината, която е спряла човешката еволюция, но е развила обществото до НТП, който прогрес ще осигури необходимото битие за еволюция на човешкото съзнание, като скок в еволюцията на човека адекватен на прехода от неразумно животно към разумен човек. Маркс е прав, че общественото битие може да определи човешкото съзнание, а не по принцип битието, което чрез еволюцията е довело до поява на човешко съзнание с обществен статус и зависимост. Въпреки,че това принципното битие винаги стои в основата, която определя съзнанието. Защото битието на първобитно общество е определило поява на човешко съзнание, което е призвано да развива обществото, за да може по-нататък то да се развива върху тази основа. С извода си за битието и съзнанието Маркс главно е изказал становището, че е необходима промяна на обществото, която ще определи промяната в човешкото съзнание. Понеже съществуването и развитието на всяко нещо в Природата е тетралектично се появява необходимостта от тетралектичен подход. По този начин можем да изясним напълно взаимоотношението между битието и съзнанието, защото частното битие на много хора е повече от добро, но голяма част от тях са с ниско съзнание, при друга част от хората битието е лошо, но при тях се появяват човеци с високо съзнание. Възниква въпроса, Защо е така? След възникването на този въпрос се появява необходимостта за търсене на отговора. Диалектиката не е могла да разреши напълно този въпрос, но посочи правилния път за неговото търсене, който води към тетралектиката. В единият случай имаме добро частно битие, което води до ниско съзнание, но същото добро битие може да роди и съзнателни хора. В другият случай лошо частно битие води до високо съзнание, но същото това лошо битие, ражда в много случай прекалено ниско съзнание. Всъщност битието и в двата случая се раздвоява, за да стане тетралектично. Така тетралектичното закономерно раздвояване премахва предопределението, което би определило, че винаги доброто битие ще доведе до високо съзнание и винаги лошото битие ще води до ниско съзнание, което би замразило общественото развитие до ниво касти. Такава линия на съществуването и развитието е защитавана от много философи, но тя не е вярна и не би могла да доведе до истинското разбиране на съществуването и развитието. Изводът, който може да направим, е че частното битие не може само по себе си да разреши проблема с определяне на съзнанието. Ето тук вече идва основанието на Маркс, че общественото битие определя съзнанието. Въпросът е точно, какво в общественото битие променя съзнанието.



Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: begetron426
Категория: Технологии
Прочетен: 2905885
Постинги: 370
Коментари: 4166
Гласове: 87749
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930