Здрасти Цецо. Наложи ми се да прочета в Уикипедията точното значение на термина ПАРАДИГМА. И понеже "точно" значение няма, защото с развитието на познанието смисъла на термина се променя, то формулирам към теб следния въпрос: Коя е парадигмата на промяната на съвкупността от парадигми в хода на развитие на познанието? Не бързай с отговора, защото ми се струва, че отговора на този въпрос би обяснил и смисъла на съществуването ни, а смятам, че това също е променлива категория.
В добре формулираните въпроси се съдържа половината от отговора, а въпросът на Симеон Станчев съдържа повече от половината на отговора: „Коя е парадигмата на промяната на съвкупността от парадигми в хода на развитие на познанието“?
Съвременното значение на„парадигма“ е определено и използвано от Т. Кун.
Всяко закономерно познание съществува като парадигма, получено чрез мисленето и развито от мисленето. Познанието е относително, с възможност за натрупване, и променливо, с възможност за развитие и стигане до ново познание. Натрупването, определя съществуването на старите парадигми като основа за развитие и поява на нови парадигми.
Следователно старите парадигми определят съществуването, а новитe развитието, или промяна.
Първобитният човек е формирал своите парадигми от ежедневните практики и нужди в заобикалящи я го свят, за да оцелее и се развива. На по късен етап започнал да си задава въпроси и да обобщава натрупаните практически познания, което ражда философията.
Философията започва обобщаващо търсене на отговорите за съществуването, развитието, управлението и разбирането на света, но в този начален етап, без научно познание, тя ражда изобилие от съзерцателни и натурфилософски парадигми, предпоставка за зараждане на частните науки. С раждане на частните науки (естествознанието) и отделянето им от философията, тя стеснява своя кръгозор и изпада в криза, а частните науки отнели и почти всички въпроси изучават света на материята във всичките и измерения и форми, без да постигнат отговора на въпроса – Защо?, или да отговорят на въпросите поставени от философията.
Закономерните постижения в естествознанието довежда до бурно технологично развитие, и света на научното познание е залят от информационен потоп, от който само философията може да го спаси като направи своя синтез върху основата на постиженията от частните науки и така отново да заеме мястото в царствения трон на познанието.
Следователно от многобройните частни парадигми (частни закони на материята) философията трябва да разкрие оная обобщаваща парадигма като Всеобщ закон на съществуването, развитието, управлението и разбирането на света, която започва да дава отговор на въпроса защо и да обясни съществуването, развитието и управлението на света. В това обяснение се намира смисъла на съществуването ни, което ще се разкрие чрез Всеобщия закон на съществуването, развитието, управлението и разбирането на света.
Така че чрез промяната, развитието на парадигмите на познанието ще се постигне оная синтетична съвкупност като Всеобщ закон, който са търсили всички философи и всички учени на всички времена. Всеобщият закон трябва да има най-проста систематизация и формулировка и да определя промяната без неговите системи да се променят, или едновременно да бъде непроменлив и променлив, което е отражение при елементарните частици да съществуват едновременно като вълна и частици.
Такъв е Всеобщият тетрасиметричен (тетралектичен) закон на съществуването, развитието, управлението и разбирането на света. Въпреки тази възможнос на Всеобщия закон, той не е абсолютен, а относителен, с непроменливи системи да се постигат променливи структури и форми на материята като нови качествени парадигми. Ако е абсолютен, законът ще има една замръзнала парадигма с невъзможност света да съществува, а ако неговите системи са променливи ще има абсолютен хаос и съществуването на света също е невъзможен.
В това е величието на неразумната Природата с този единствено възможен метод света да съществува, да се развива, да бъде управляем и разбираем без богове и демони, а при определено развитие разума може да прави корекции, защото той е най-съвършената част на еволюционното развитие на неразумната Природа, която го е родила.
Всичко това води до смисъла на нашето съществуване да се развиваме като овладяваме все повече закони на Природата, за да оцеляваме, а най-сигурния метод за оцеляваме е коригиране на заобикалящата ни закономерна материална действителност, което зависи от нивото на нашето развитие. Тези корекции сме започнали да правим още след раждането на разума, с което се отличаваме от животните, защото те се приспособяват към средата, а ние приспособяваме средата към себе си. Например запалили сме собствен огън и сме стигнали до днешното НТР и атомния огън, което ни изправя пред въпроса да бъдем или да не бъдем. Защото невежото променяне на средата, която правим и което може да стане много бързо при една световна война ще бъде гибелно за нашата цивилизация.
Това го предполага тетралектичността на света: Всичко е противоположности, които се раздвояват, за да се удвоят.
Затова не са виновни откритията, защото те съдържат спасението и унищожението, а са виновни хората, които ги използват за унищожение, защото всяко нещо или всяка противоположност има и обратната страна на медала. От нас зависи, от коя страна ще се възползваме.
Изводът, е че от всичко това може да ни спаси пак само развитието, но към научното и технологично развитие да помислим и за развитието на човека. Защото след раждането на разума това развитие е замръзнало. Как да го размразим и в коя посока да го насочим, защото човекът си е останал с преобладаващо първично чувствено мислене и роб на половите и стомашни удоволствия, с което е по близо до животните и още далеч от истинското логично мислене, поради което постоянно се правят извращенията гибелни за него и за цивилизацията ни.
Тетралектика и парадигма
Затихнала, но не приключила тема
Това е факт, установен от науката. След появата на разума при него не е протекло развитие за преминаване на по-високо интелектуално и телесно ниво. Докато появата на разума е превърнало четириногото животно в двуного и функционалната симетрия на 2 животински чувствени мозъчни полукълба във функционална асиметрия, което превръща едното чувствено животинско полукълбо в логично - човешко. С това превръщане се появява логичното мислене, което измества животинските чувствени инстинкти и се появява разумното същество човек. Всичко това се получава в първобитно-общинния строй. След появата на разума при човека, не е протекло революционно развитие подобно на появата на разума и поява на ново качество на мислене и телесно преобразуване, а се е разпаднал първобитното социално равновесно общество и е започнало социално противоречиво развитие с определените три стадии: робовладелски, феодален и тече последния капиталистически. През тези три стадии на противоречиво социално развитие, индивидуалния човек е потиснат и принуден да се бори за физическото си оцеляване или се превръща в консуматор, но през това време се развива обществото и стига до днешното НТР с 2% обществен интелект. На определен етап от това развитие ще се премине отново към социално равновесно общество, което ще бъде предпоставка за революционен еволюционен скок при човека, с преобразуване на тялото и нарастване на обществения интелектуален процент. През цялото противоречиво развитие на обществото са се натрупвали фактори при човека, подобно на предразумния период, които ще доведат до телесно и интелектуално преобразуване. Затова е необходимо преминаване на обществото от противоречиво социално развитие към равновесно, което ще освободи човека от грижата за физическото му оцеляване, за да му предостави време за интелектуално развитие и скок в мисленето, което ще превърне разумния човек, комсуматор в умен мислещ човек, а обществото без войни и пари. Поздрав!!!
И да, сякаш за разлика от техническия прогрес, духовен такъв в човешкото развитие липсва. Заменяме религия с друга религия, или идеология, но резултат няма не можем да стигнем божия промисъл, не можем да го променим, да го разберем. Но постоянно се опитваме, може и да успеем някой ден. Ако пък не успеем и загинем унищожени от продуктите на техническия си гении, то може пък друга земна живинка да създаде нова цивилизация, която да успее. Скорпионите казват били много устойчиви на радиацията, следващите милион-два години ще покажат дали могат и да се научат да мислят:)
За какво, освен за ЧИС, говори първото изречение от заключителния абзац: „Изводът, е че от всичко това може да ни спаси пак само развитието, но към научното и технологично развитие да помислим и за развитието на човека.” Тук липсва елементарна логика. Ако твърдим че колосалното научно-техническо развитие е дело на Човека, как бихме могли да си го обясним, когато приемаме, че той е останал на равнището на неоантропа, появил се преди 100 хил. години. Цялата тази неразбория се дължи на заблудата на интелектуалеца, че съзнанието е единствената и истинска човешка същност. Приели тази заблуда за истина, едни интелeктуалци го отъждествяват с разума (ума, разсъдъка), други – с вярата, трети – с волята (ничшеанство). И за трите типа интелектуалци звучи кощунствено истината, че РЪЦЕТЕ, предметната дейност са истинските творци на самото съзнание (духа, душата).
----------------------------
защото още от малко детето руши. То унищожава играчките си. Съзнателно злобата го принуждава да руши всичко, което е около него създадено от другите за неговото благо. Не разбира (защото е още дете) че, по този начин разрушава живота си.
----------------------------
защото още от малко детето руши. То унищожава играчките си. Съзнателно злобата го принуждава да руши всичко, което е около него създадено от другите за неговото благо. Не разбира (защото е още дете) че, по този начин разрушава живота си.
Не съм сигурен, че от нас зависи коя страна на медала ще използваме. В следния смисъл - обществото е сбор от множество индивиди , в някой от тях е заложено повече съзиданието, в други - разрушението. Според мен, едното не може без другото, за да създадеш нещо ново, ти рушиш старото. Както е казал поета: Война - начало на всяко начало. Дано да не е прав, защото ако приемем това за вярно, то нашето време изтича, следващата война има всички шансове да бъде и последна за нас. Но това е проблем единствено за нас, на природата с нейната безкрайност за нас едва ли и пука. Ще дойдат други видове и вечните закони ще продължат да сменят съзидание и разрушение. Сега казват, че скорпионите били гадинки изключително издръжливи на радиация, орехите също е възможно да оцелеят. И ето бъдещата интрига се заформя - скорпионите трябва да се научат да ядат орехи, а милион години по-късно да пишат поезия и да воюват помежду си с оръжия за масово поразяване.
ПАРАДИГМА=ПАГ МАДАРА=Богиня Мадара=Богиня Диана Мария