Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.09.2007 18:02 - Тетралектични предпоставки за раждането и развитието на философията 2 /продължение 11/
Автор: begetron426 Категория: Технологии   
Прочетен: 1252 Коментари: 0 Гласове:
1



Карл Маркс: “Но същността на човека не е абстракция, присъща на отделния индивид. В своята действителност тя е съвкупност на всички обществени отношения. Същността на човека не е абстракция по принцип, защото тя не се превръща в абстракция и тогава, когато тази същност е изкривена и като индивидуалност и като обществени отношения, защото въпреки това изкривяване те все пак обективно съществуват. Така че отделният индивид като съществуване и развитие не може да бъде абстракция, но може да му се придаде абстрактен нереален вид само когато го отделяме от неговата биологична, разумна и обществена същност. До същата абстрактна нереалност достига и общество, което е разглеждано като съставено от илюзорни човеци. Идеализмът изтъкан като мистиката и религия прибягва до илюзорно общество съставено от илюзорни човеци, за да отдели човека именно от неговата истинска същност свързана с реалната действителност като съществуване и развитие и да го приобщи към догмата. Така действителния човек лесно се манипулира, управлява и насочва в погрешна посока от нереалността на догматичното познание. Съществуването на реалния човешки индивид е възможно в определена граница без сложни обществени отношения, но при това положение се спира неговото развитие или протичат процеси на инволюция, което е връщане към животното. Затова прогресивното развитие ,както на обществото, така и на човека са съвкупност от всички обществени отношения, в които обективната роля играе индивидуалния човек, в което се състои същността на обществото. Ето тук Маркс е сбъркал, защото същността на обществото е в зависимост от човека, а развитието на човешката същност зависи от обществените отношения. Съществуването на обществото без човеци е невъзможно, защото такова общество е празна абстракция, илюзия без пълнежа на обективността на индивидуалните човеци, но пък човешкото развитие изисква сложни обществени отношения, които характеризират същността на обществото. Затова всичките обществени отношения взети заедно изразяват рационалната същност на обществото взето в неговата действителност. Обществените отношения се субективизират от индивида, когато се обобщават, за да се намери общата връзка между тях, което е характерно за теоретичното познание. Маркс в тази насока е разработил теорията на капитализма в „Капиталът”, където главно е изложил производствените отношения, но не всички обществени отношения. След което е направил всестранни философски изводи от „Капиталът”, с което е положил началото на научната философия свързано с диалектическото познание. Изводът, който можем да направим, е че философията може да се обективизира само върху основата на обективната реалност, което е направил Маркс с „Капиталът” и Ф. Енгелс с „Диалектика на природата”, поставяйки началото на научната философия. Пълнотата на диалектическата философия е постигната чрез развитието и към всеобщото като „Тетралектика на природата”, където частното и общото са достигнали до своята същност.



Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: begetron426
Категория: Технологии
Прочетен: 2898551
Постинги: 370
Коментари: 4166
Гласове: 87745
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031