Постинг
14.10.2007 00:15 -
Тетралектични предпоставки за раждането и развитието на философията 2 /продължение 19/
Хегел: Тъй като мисленето е собствено философската форма на дейност…често то се превръща в предмет на оплакване, че философията е неразбираема.”
Мисленето не е собственост само на философията, защото както много пъти постановихме, че има два вида логично мислене: математическо и философско. Третият вид мислене е смесено което е необходимост за всекидневното ползване. В него преобладаващо е образното, чувствено мислене и минимално е логическото мислене, което лесно се разбира, но не е обвързано с точността за същността на нещата и съдържа много грешки, но всепак добре ни служи в ежедневието.
Неразбирането както на математическото мислене, така и на философското е поради протичане не само на логичен процес, но имаме и абстрактност на този процес, с което разбирането на философското мислене става трудно. Трудност лри философското мислене се появява и поради неговата всеобхватност, която изисква енциклопедични познания, а като се има предвид и това, че философията по времето на Хегел, пък и днес все още не се опира на обективната действителност, откривана и изучавана от естествознанието като закономерна материална реалност, труднастта за разбирането на философията става пословична. Остава и още един основен аргумент за нейното неразбиране, няма даказателствена методология за истиност, като оттук нататък всичко е възможно, което най-често превръща философията в неразбираема или догматична идеалогия.
Посочените трудности свързани с философията са достатъчни агументи за нейното неразбиране, което днес я е довело до най-голямата и криза.
Предметът на философската дейност също остава неясен, въпреки че се приема за обобщаваща, синтетична наука за общите закони на съществуването и развитието на света, тя остава длъжница, защото все още няма своя системна методология и свой доказателствен метод за истина на своите съждения. Например Хегел е предложил триадата, теза, антитеза и синтеза, като философска система, която и до днес остава неразработена и с неизяснена същност, с което постоянно се злоупотребява.
При тетралектичната философия всички тези слабости на философията са отстранени. Триадата, например е определена и обяснена добре с тетралектичния подход. Тя е система от две полюсни противоположности и две свързани в равновесие противоположности, които са третата същност на триадата. По тази причина можем да кажем, че триадата е тетрада, защото е изградена от две свободни противоположности и две противоположности свързани в равновесие. Тази структура на триадата позволява нейното развитието, а превръщането на противоположностите да става чрез нея, за да се стигне до ново качествено ниво, откъдето развитието започва по същия системен метод, но качествената основа вече е друга.
Така че най главната причина за неразбирането на философията си остават прекалено многото неизяснени положения, като дори е неясно същността на на нейното мислене, които я доведоха до днешната криза.
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 87749