Постинг
15.09.2007 19:09 -
Тетралектични предпоставки за раждането и развитието на философията 2 /продължение 12/
Карл Маркс: “Най-многото, което достига съзерцателният материализъм, т.е. материализмът, който разбира сетивността не като практическа дейност, това е съзерцание на отделните индивиди в “гражданското общество”.
Материализмът, за да бъде пълен, трябва да изясни същността на сетивността, практическата дейност и мисленето, и взаимовръзката между тях. Тази същност и взаимовръзка не е само диалектична, а е тетралектична. Затова Маркс е прав с казаното, но не е пълен, защото самата сетивност очертава три етапа на проявление.
Първият етап е отразяване на обективната действителност от сетивата, за да зареди човешкия мозък с информация, което е предпоставка за мисловната дейност на мозъка. Така чрез мисленето човек намира закономерната връзка между елементите на подадената му обективна информация от сетивата, което е предпоставка за връщане към сетивата.
Това е вторият етап на проявление на сетивността чрез опита, за да бъде доказана истинността на закономерния извод от мисловния субективен процес.
Третият етап на проявление на сетивността е практическата реализация на достигнатата и доказана закономерна, обективна истина за преобразуване на обективната действителност в полза на човека и неговото общество.
Всичките тези процеси, които описахме са свързани с естествознанието за намиране и доказване на обективните закони на материалната действителност и прилагането им за технологично развитие. Видяхме, че сетивността не е само първична основа на описаните процеси, но е важен елемент за обективизиране на мисленето чрез практическата дейност.
Въпреки тази важна дейност на сетивността, тя сама по себе си не може да бъде предпоставка за нова философия. Естествознанието е извървяло пътя както на сетивното, така и на субективното аналитично мислене, чрез което е разкрило много природни закони и е натрупало голям обем информация, с която философията ще работи. Ето от това възниква необходимостта, това е предпоставката за обединение на философия и естествени науки. Разбирането на сетивността като практическа дейност не е достатъчно за поява на нова философия, а може да прозре своите системи чрез натрупания естественонаучен материал и да ги построи. След всичко това философията може да е предпоставка за откриване на нови закономерности на материалната действителност, което естествознанието ще превърне в сетивна практическа дейност. Точно това съдържа и направила Тетралектиката като нова научна философия, която вече ще може да доказва своите изказани изводи, за да се обективизират.
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 87751